Сацыялагічнымі даследаваннямі даказана, што ўплыў сям’і на дзіця мацнейшы за ўплыў школы, сродкаў масавай інфармацыі, вуліцы. Гэты факт не можа не цікавіць школу. Відавочнай стала неабходнасць змяніць адносіны ўстановы адукацыі і сям’і.
Партнёрскім адносінам трэба будзе вучыцца як педагогам, якія часта лічаць сябе носьбітамі ісціны, так і бацькам, дзеянні якіх ляжаць паміж палюсамі “мы вам даручылі, вось і выхоўвайце” і “дайце мне параду на кожную хвіліну маіх зносін з дзіцем”.
Сёння ніхто не сумняваецца ў тым, што вучэбны і выхаваўчы працэс — адзінае цэлае. У бацькоў і педагогаў адна мэта — выхаваць чалавека, які будзе валодаць такімі якасцямі, як грамадзянскасць, патрыятызм, маральнасць, духоўнасць, крэатыўнасць і г.д. І поспеху на гэтай ніве можна дасягнуць толькі пры сістэматычным узаемадзеянні сям’і і школы.
Бацькоў неабходна далучаць да ўдзелу ў школьных мерапрыемствах, спартыўных спаборніцтвах, у кіраванні школай праз папячыцельскі савет і класныя бацькоўскія камітэты. Так, на працягу апошніх двух гадоў у нашай установе адукацыі бацькі з’яўляюцца членамі агляду-конкурсу мастацкай самадзейнасці юных талентаў “Зорная ростань”, прымаюць актыўны ўдзел у правядзенні Дзён здароўя, афармленні сямейных фотавыстаў, падрыхтоўцы навагодніх свят. Найбольшага эфекту дасягаюць мерапрыемствы, у якіх бацькі прымаюць непасрэдны ўдзел. Увайшло ў традыцыю правядзенне малых спартыўных алімпійскіх гульняў з бацькамі.
Шырока практыкуецца ў нашай школе і такая форма работы, як педагагічныя кансультацыі дома, у школе. Тэматычныя і індывідуальныя кансультацыі праводзяцца па запытах бацькоў, калі яны сутыкаюцца з праблемай у выхаванні дзіцяці, якую самастойна вырашыць не могуць. Кожная кансультацыя прадугледжвае не толькі абмеркаванне праблемы, але і практычныя рэкамендацыі па яе вырашэнні.
Бацькоўскі сход на працягу многіх гадоў застаецца адной з найбольш распаўсюджаных форм работы з бацькамі. Тут сустракаюцца два бакі, якія ўдзельнічаюць у адукацыйным працэсе, — педагогі і бацькі — для таго, каб выслухаць адно аднаго і абмеркаваць асноўныя праблемы трэцяга, самага галоўнага боку — дзяцей. Гэтая акалічнасць накладае вялікую адказнасць на класнага кіраўніка на ўсіх этапах падрыхтоўкі, правядзення і асэнсавання бацькоўскага сходу.
Ад узгодненасці дзеянняў школы і сям’і ў многім залежыць выніковасць і эфектыўнасць працэсу выхавання. У цяперашні час пытанне абароны правоў дзяцей, прафілактыкі сацыяльнага сіроцтва, безнагляднасці і правапарушэнняў набыло асаблівую вастрыню ў нашым грамадстве. Асаблівую ўвагу мы звяртаем на своечасовяе выяўленне і ўмяшаннеі ў праблемы і цяжкасці сям’і. Сацыяльна-псіхалагічная служба стала неад’емным кампанентам сістэмы адукацыі.
Пры правядзенні псіхолага-асветніцкай работы выкарыстоўваюцца лекцыі, гутаркі, семінары, выставы псіхалагічнай літаратуры, прагляд і абмеркаванне кіна- і відэаматэрыялаў і іншыя формы работы. Сацыяльны педагог школы рэгулярна праводзіць факультатыўныя заняткі ў 11 класе “Этыка і псіхалогія сямейнага жыцця”. Адным з напрамкаў работы з сям’ёй з’яўляецца практычны ўдзел бацькоў у фарміраванні навыкаў ЗЛЖ, падрыхтоўка пазакласных і пазашкольных мерапрыемстваў, арганізацыя паходаў і экскурсій, спартыўных мерапрыемстваў. Бацькі становяцца непасрэднымі ўдзельнікамі школьных, класных спраў і саюзнікамі педагога ў выхаванні дзяцей.
Выхаванне дзяцей — цяжкая і складаная справа, якая патрабуе ад бацькоў і педагогаў не толькі любові да дзяцей, але і адказнасці, вытрымкі, цярплівасці і ўмення адмовіцца ад сваіх асабістых інтарэсаў. Прыцягваючы бацькоў уключыцца ў выхаванне дзіцяці, мы выконваем агульную высакародную справу — дапамагаем яму заняць дастойнае месца ў грамадстве.
Ларыса ХАМІЧЭНКА,
намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце
Лоеўскай сярэдняй школы імя А.В.Казлова.