Перамога Аргенціны над ФРГ у фінале чэмпіянату свету па футболе, атрыманне Цінай Цёрнер зоркі на Галівудскай алеі славы, запуск арбітальнай станцыі “Мір” — усё гэта адбылося ў 1986 годзе. А яшчэ гэта год заснавання мінскага клуба спартыўнага бальнага танца “Іскрынка”, які пазней стаў “Мэтай”. Такая падзея па колькасці ашчасліўленых людзей мае права стаяць у адным шэрагу з папярэднімі.
Асобы клуба
Ля вытокаў “Мэты” стаялі Уладзімір і Ірына Парахневіч. Туды яны прывялі і свайго сына Уладзіслава, які цяпер узначальвае аддзел спорту і турызму Цэнтра дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі “Кантакт” Мінска і разам са сваёй маці выкладае ў клубе. Уладзіслаў Уладзіміравіч танцуе з пяці гадоў. Творчая натура праявілася і ў жаданні займацца выяўленчым мастацтвам, што ў 5 класе прывяло да дылемы, чаму сябе прысвяціць.
— Я выбраў танцы, і пачалася прафесійная падрыхтоўка, трэніроўкі сталі больш паглыбленымі. Пасля школы паступіў ва ўніверсітэт культуры і мастацтваў на спецыяльнасць “Бальны танец”. Калі скончыў яго, то па размеркаванні трапіў у сярэднюю школу № 2 Мар’інай Горкі, дзе працаваў 6 гадоў. На жаль, там скарацілі заняткі па агульнаэстэтычным профілі, і я вярнуўся ў цэнтр “Кантакт”, дзе падпрацоўваў яшчэ ў час студэнцтва.
У 25 гадоў Уладзіслаў Парахневіч завяршыў прафесійную кар’еру танцора і пачаў развівацца як педагог.
— Спачатку было незразумела, чым мая прафесійная дзейнасць будзе карысная ў выкладанні. Але ў нейкі момант я адчуў, што магу даць псіхалагічную дапамогу. Напрыклад, на спаборніцтвах. Танцоры ж па-рознаму адчуваюць сябе на трэніроўках і на турнірах. Калі нешта не атрымалася, трэба з гэтым справіцца. У такія моманты я і ўспамінаю, як гэта было ў мяне, і стараюся дапамагчы вучням, каб маленькая няўдача не адкаціла іх назад, не прымусіла апусціць рукі. Да таго ж бальныя танцы — гэта парны від спорту. Прыгадваюцца ўласныя зносіны з партнёрам. Дзеці не хочуць танцаваць адно з адным, потым, праўда, прывыкаюць. Падлеткі па-іншаму ўспрымаюць свайго партнёра, з мужчынскага і жаночага пунктаў гледжання.
У клубе “Мэта” можна пазнаёміцца як з чатырохгадовымі танцорамі, так і з тымі, каму за сорак. Работа з людзьмі рознага ўзросту дае трэнерам каштоўны вопыт, які не кожны можа сабе дазволіць.
— Маленькія дзеці больш адкрытыя душой. Калі да іх прыходзіць такім жа на заняткі, то яны будуць з табой на адной хвалі. Ты становішся для іх лепшым сябрам. Галоўнае — гэтыя адносіны захаваць. Калі казаць пра школьнікаў, якія раней не займаліся, то яны прыходзяць у “шкарлупіне”. Яны падазроныя і шукаюць ва ўсім падвох, — кажа Уладзіслаў Парахневіч.
— Падлеткі саромеюцца самі сябе, — дадае яго маці, педагог клуба Ірына Анатольеўна. — “Навошта мне гэта трэба? Я гэтага ніколі не зраблю!” Калі яны штосьці паспрабавалі і ў іх адразу не атрымалася, ім здаецца: усё, трэба кідаць. Важна патлумачыць, што не ўсё даецца з першага разу. А дарослыя падобныя да маленькіх: і тым, і тым два прыстаўныя крокі, якія зроблены правільна, столькі радасці прыносяць, столькі захаплення! Да таго ж на дарослых накладвае адбітак іх прафесія. Філолаг у нас вучыў крокі як верш, людзям з ІТ трэба было задаць алгарытм, паслядоўнасць задач.
Галоўнае — жаданне
Усе мы па сабе ведаем, як цяжка пачынаць. Уладкавацца на новую працу, памяняць месца жыхарства… Ды што тут казаць: нават раніцай устаць з ложка не заўсёды проста! У танцах усё тое ж самае.
— Самае складанае для дзяцей, якія толькі пачалі займацца, — гэта музыка. Мы кажам: “Вальс танцуецца на тры лікі. Пачынаем з ліку “раз”. А яны не разумеюць, дзе гэты “раз”, як яго пачуць, — усміхаецца Уладзіслаў Парахневіч. — Але калі дзеці пачынаюць чуць, то гэта прарыў. Яны ўсю музыку слухаюць уважліва і потым кажуць: “А вы ведалі, што ў гэтай рэкламе песня — гэта самба? А давайце пад гэтага спевака займацца, гэта ж ча-ча-ча”. Вядома, складана даецца асваенне новых рухаў. Мы жартуем, што ў танцора не дзве нагі, а сорак: правая, левая, пярэдняя, задняя, знешняя, унутраная… І апошняя цяжкасць — пазбавіцца страху спаборніцтваў.
— Хаця малышам турніры ў радасць, — працягвае Ірына Анатольеўна. — Самае страшнае пачынаецца тады, калі яны разумеюць, што займаюць “не тое” месца. Хтосьці — першае, а ён ці яна — трэцяе. Тады ўзнікаюць пытанні “А чаму ў мяне трэцяе? Я ж таксама стараўся, усё рабіў”.
Спартыўныя бальныя танцы маюць вельмі шмат плюсоў. Пачынаючы з агульнага фізічнага развіцця, прыгожай паставы, добрай гнуткасці, заканчваючы выхаваннем манер і ўменнем трымаць сябе перад іншымі. А яшчэ танцы ствараюць прыемны эмацыянальны фон. У нейкім сэнсе гэта тэрапія. І што вельмі важна, яна не мае абмежаванняў па ўзросце.
— Адзін хлопец 2 гады вадзіў да нас на заняткі брата. Потым вырашыў сам паспрабаваць, і пачаў займацца ў 14 гадоў! У 16 ён стаў чэмпіёнам Беларусі. А потым яшчэ 5 разоў перамагаў. Пазней ад яго сышла партнёрка, ён пачаў танцаваць з расіянкай і пераехаў туды. Прайшоў час, і ён стаў яшчэ і чэмпіёнам Расіі. Цяпер гэта адзін з самых запатрабаваных трэнераў ва ўсім свеце. Некаторыя кажуць, што пачынаць у 14 гадоў ужо позна. Як можна канкурыраваць з тым, хто займаецца ўжо 10 гадоў? Але галоўнае тут мэтанакіраванасць і жаданне, — упэўнены Уладзіслаў Парахневіч.
Дарэчы, дзве гэтыя рэчы залежаць не толькі ад самога вучня, але і ад трэнера.
— Трэнер, як і вучань, заўсёды павінен імкнуцца да нечага, — кажа Таццяна Анатольеўна. — Калі ён сам навучаецца, расце, то яму цікава з дзецьмі. Як і ім са сваім трэнерам. Калі гэта проста адбывалаўка, няма зносін, у конкурсах вы не ўдзельнічаеце, то і вынікі будуць адпаведныя. Задача трэнера — не быць ідэальным, а імкнуцца да ідэалу разам з дзецьмі. Калі ты да чагосьці прыйшоў і ў цябе няма новай мэты, то ты спыняешся, а трэба працягваць рухацца.
Ён і яна
Падбор партнёра — адзін з самых складаных этапаў для танцораў. Часам гэты працэс займае паўгода, год. Прасцей за ўсё знайсці кампаньёна ў раннім узросце.
— Звычайна, калі дзеці прыходзяць у 5—6 гадоў, яны танцуюць і ўвесь час мяняюцца, а ты глядзіш, хто падыходзіць адно аднаму па характары, — расказвае Уладзіслаў Парахневіч. — Ёсць іншы спосаб: у пары заўсёды хтосьці дамінуе. Напрыклад, хлопчык добра чуе музыку, але яму не хапае ўпэўненасці. Тады трэба знайсці дзяўчынку, якая зможа павесці за сабой як лідар.
Бывае, пасля лета хлопчык і дзяўчынка сустракаюцца на занятках, адзін з іх вырас на 10 см, а іншы — не, і іх ужо разам не паставіць. Бывае, партнёры і па росце, і па ўзроўні танца падыходзяць, але характары розныя. Тут умешваецца трэнер, які павінен знайсці замену ці патлумачыць вучням, што дзесьці варта ўступіць, выслухаць адно аднаго, абмеркаваць набалелыя пытанні.
— Канфліктных сітуацый у парах вельмі шмат. Пасля няўдалага выступлення на спаборніцтвах пачынаецца абвінавачанне партнёра, што ён нешта зрабіў няправільна, не стараўся, мала займаўся і г.д., — расказвае Уладзіслаў Уладзіміравіч. — Галоўнае — высветліць, з-за чаго адбылася няўдача, таму што гэта можа быць нават банальнае недасыпанне. Калі спаборніцтвы дзесьці за мяжой, вы ехалі ўсю ноч, а раніцай адразу выступленне, гэта вельмі цяжка. Бывае, што нехта паглядзеў на чыюсьці партнёрку і разгулялася рэўнасць. Прычым на трэніроўках здаецца, што ў іх чыста дзелавыя адносіны, а потым вось такое…
Ёсць да каго расці
У гурткі дзяцей звычайна прыводзяць бацькі (хаця цяперашнія дзеці, якія з лёгкасцю ў 7 гадоў карыстаюцца інтэрнэтам, могуць і самі выбраць сабе занятак па душы). Уладзіслаў Парахневіч, які часта бываў і бывае за мяжой, заўважыў, што беларускія бацькі і еўрапейскія ў многім адрозніваюцца.
— Нашы, аддаючы дзіця ў любы від спорту, у асноўным чакаюць ад яго высокіх дасягненняў. Еўрапейскія хочуць, каб іх дзіця займалася для сябе, для душы. Гэта вельмі бачна на спаборніцтвах. Напрыклад, у Польшчы, калі танцоры ў 10 гадоў зробяць, вобразна кажучы, два крокі ўлева і тры ўправа, усе радуюцца, кажуць, якія яны малайцы. Нашы ў такім узросце праз 2—3 гады ўжо кандыдатамі ў майстры спорту стануць, але калі зробяць памылку, то яшчэ і ад бацькоў могуць атрымаць. Затое дарослыя замежныя спартсмены выступаюць з душой, атрымліваюць асалоду ад працэсу, а беларускія проста тэхнічна выконваюць элементы, гэтакая фізкультура пад музыку.
З-за такога стаўлення ўзаемадзеянне трэнера з бацькамі атрымліваецца крыху не такім, як хацелася б.
— Пасля трэніроўкі выходзіш, кажаш, напрыклад: “Маша сёння ляніва займалася”. Для таго каб бацькі высветлілі, у чым прычына: можа, у дзіцяці тэмпература ці нейкія праблемы ў школе. Але часта гэта па-іншаму ўспрымаюць: калі дачка ленавалася, то будзе пакарана. “Цукерку не куплю, у кіно не пойдзем, дома толькі падрыхтоўка да ўрокаў”. На спаборніцтвах яшчэ цікавей бывае. Часам аказваецца, што бацькі нібыта і больш за дзіця, і больш за трэнера ў танцах разумеюць. Замест таго, каб падтрымаць, яны толькі негатыўны псіхалагічны клімат ствараюць.
Ірына Анатольеўна вяртае веру ў лепшае: “Але гэта таксама працэс. Цяпер бацькі становяцца ўсё больш еўрапейскімі”.
Неўзабаве бальныя танцы могуць стаць алімпійскім відам спорту. Уладзіслаў і Ірына Парахневіч упэўнены, што гэта палепшыць становішча спартыўных танцаў у краіне. Першы крок быў зроблены ўжо летам 2019 года: спартыўныя бальныя танцы былі прадстаўлены на ІІ Еўрапейскіх гульнях у Мінску.
— Зараз, калі бацькі прыводзяць дзяцей на заняткі, яны цікавяцца, што будзе далей. Мы ім расказваем, што можна атрымаць званне майстра спорту, майстра спорту міжнароднага класа, потым скончыць універсітэт, дзе рыхтуюць трэнераў па спартыўных танцах (БДУФК і БДУКМ), а потым або працягнуць танцаваць як прафесіянал, або стаць выкладчыкам. У нашым відзе спорту шмат хто працягвае спартыўную кар’еру ў іншых краінах. Але калі будзе магчымасць стаць алімпійскім чэмпіёнам, гэта зменіць сітуацыю, — лічыць Уладзіслаў Парахневіч.
Настасся ХРЫШЧАНОВІЧ.
Фота прадастаўлены клубам спартыўнага бальнага танца “Мэта”.