Яшчэ гадоў дзесяць назад, каб зразумець, цi трэба, выходзячы на вулiцу, браць з сабой парасон, мы выглядвалi ў акно: як апрануты людзі, цi не захмурылася неба. І, вядома ж, чакалi прагнозу надвор’я на ТБ. Сёння нам дастаткова зiрнуць на экран смартфона, i ён падкажа, цi будзе дождж. I ўсё роўна можна памылiцца… Чаму так адбываецца, спытаемся ў Дар’i Уладзімiраўны Лук’янавай, кiраўнiка аб’яднання па iнтарэсах “Юны сiноптык” пры Рэспублiканскiм цэнтры экалогii i краязнаўства. Яна раскажа, што ведаюць i ўмеюць метэаролагi, як яны прадказваюць дождж i чаму прагнозы часам не здзяйсняюцца.
— Дар’я Уладзiмiраўна, якiя веды атрымлiваюць вашы выхаванцы ў аб’яднаннi па iнтарэсах?
— Пра надвор’е і клімат, пра ўплыў чалавека на навакольнае асяроддзе, пра адаптацыю да змяненняў клімату. Заняткі праходзяць на базе дзіцячай навукова-эксперыментальнай лабараторыі метэаралагічных назіранняў і маніторынгу атмасфернага паветра. Тут дзецi вучацца карыстацца метэастанцыяй.
— Што яна сабой уяўляе?
— Гэта набор абсталявання для манiторынгу навакольнага асяроддзя (ападкамер, ападказборнік, анемометр, снегавымяральныя рэйкi), з якога на камп’ютар аўтаматычна перасылаюцца даныя. Метэастанцыя сама можа зрабiць прагноз надвор’я на 12 гадзін. Найбольш дакладны — зроблены на найблiжэйшы час: ад адной да чатырох гадзiн. Чым даўжэйшы прамежак часу, тым больш хiбаў.
— На якой тэрыторыi будзе дзейнiчаць прагноз? Часта прагнозы надвор’я розныя нават у межах аднаго раёна горада: па адной вулiцы пройдзе дождж, а на суседняй будзе суха…
— Наша метэастанцыя дае прагноз менавiта на тэрыторыi цэнтра. Але перыядычна мы перасылаем свае даныя i ў Белгiдраметэацэнтр. Напрыклад, мы прадастаўляем звесткi пра вышыню снежнага покрыва — гэта неабходная частка манiторынгу навакольнага асяроддзя.
У Беларусі на базе зялёных школ дзейнічае 18 дзіцячых метэастанцый. Усе яны аб’яднаны ў адзіную платформу экаманіторынгу.
— Якой праграмай для апрацоўкi iнфармацыi вы карыстаецеся?
— У нас на камп’ютары ўстаноўлена праграма Weather Link. Яна на англiйскай мове, але iнтуiтыўна зразумелая. Я дапамагаю дзецям разабрацца з тэхнiкай, каб яны маглi самастойна знімаць паказаннi прыбораў і аналiзаваць даныя за мiнулыя гады. Напрыклад, калi навучэнец хоча зрабiць аналiз за пэўны перыяд часу, то можа паглядзець статыстыку за 2020 год.
— Добра, а калi мы кажам пра тэмпературу ў горадзе, то прагноз, напрыклад, на ТБ, дае нам разбежку каля 2 градусаў па Цэльсiю. Але насамрэч яна можа быць намнога большай. Ад чаго гэта залежыць?
— Мы з навучэнцамi аднойчы назiралi тэмпературную разбежку ў 8 градусаў, у адзiн i той жа час, у межах аднаго Мiнска. Тут уступае ў сiлу мноства фактараў: вышыня, на якой вядзецца замер, тое, цi ёсць побач вадаём, і інш. На верхнiм паверсе шматпавярховага дома паветра заўсёды будзе халаднейшым, чым каля зямлi. У цэнтры горада — цяплейшым, чым на ўскраiнах: транспарт, шчыльная забудова — усё ўплывае на тое, што паветра награваецца.
— А калi б у вас не было метэастанцыi, што б вы рабілі?
— Арыентаваліся б па народных прыкметах, назапашвалi б статыстыку… Мае навучэнцы могуць зрабiць прагноз без усялякай тэхнiкi, на аснове сваiх ведаў. Тым больш што хутка мы схаваем метэастанцыю ад маразоў. Далiкатная тэхнiка можа не вытрымаць нашага зімовага клiмату.
Вiталiна НЕСЦЯРОВIЧ.
Фота з архіва РЦЭіК.