Усходняя мудрасць на шахматнай дошцы

Па знешнім выглядзе гэтая гульня нагадвае шашкі. Пакуль не пазнаёмішся з ёй бліжэй. Даведаўшыся правілы, разумееш, што перад табой незвычайныя, але шахматы, у якіх разыгрываецца баталія дзвюх армій фігурак.

Коні, гарматы і бітвы мацнейшых

Сёння гэтая гульня з’яў­ляецца адной з самых папулярных у свеце. У Беларусі сянцы, а менавіта так называюцца кітайскія шахматы, пакуль яшчэ новы спартыўны кірунак. Але толькі не ў Першамайскім раёне сталіцы, дзе ў гэтым годзе гульцоў у сянцы сярод школьнікаў налічваецца больш за 100. Навучанне праводзіцца ў Фізкультурна-спартыўным цэнтры дзяцей і моладзі Першамайскага раёна Мінска, а таксама ў пачатковай школе № 198, сярэдняй школе № 93 і гімназіі № 11. Гадуе будучых і дзеючых чэмпіёнаў педагог дадатковай адукацыі фізкультурна-спартыўнага цэнтра Андрэй Іванавіч Каспяровіч.

ДАВЕДКА

Наконт паходжання гэтай незвычайнай для беларусаў гульні ёсць два меркаванні: заходнія даследчыкі лічаць, што прамаці ўсіх шахматных гульняў — старажытнаіндыйская гульня чатуранга. А вось у кітайцаў ёсць іншае меркаванне. Яны перакананы, што сянцы з’явіліся раней за чатурангу, прыблізна 3,5 тысячы гадоў назад. Дакладна невядома, хто мае рацыю, але тое, што гульня не саступае ў працягласці існавання шахматам — факт.

“Заўсёды быў аматарам шахмат. Гадоў 20 назад зацікавіўся іх усходнімі відамі — сёгі і сянцы. Але выбраў для больш глыбокага вывучэння першыя, таму што здаліся мне больш перспектыўнымі. Пасля зразумеў, што дарма не даў старажытнай і мудрай гульні шансу мяне захапіць, пачаў гуляць у сянцы. І з цягам часу захапленне перарасло ў справу жыцця — ужо трэці год выкладаю сянцы дзецям”, — расказвае пра выбар віду спорту Андрэй Іванавіч.

“Я гуляў у многія віды шахма­т і адзначу, што кітайскія для мяне найбольш цікавыя. З пункту гле­джання спартсмена, скажу, што асаблівасць гульні ў тым, што, у адрозненне ад звычайных шахмат, тут многае вырашае ўзаемадзеянне фігур. Калі ў звычайных шахматах самая моц­ная фігура, ад якой шмат залежыц­ь, — гэта ферзь, то ў кітайскіх шахматах такой фігуры няма. Вырашальным з’яўляецца работа групы фігур і іх узаема­дзеянне. Намнога больш багатая гульня і ў плане тактыкі. Трэба прытрымлівацца балансу атакі і абароны: атакаваць, не забываючыся пра абарону, і абараняцца, выкарыстоўваючы пры магчымасці контратакі,— тлумачыць асаблівасці сянцы трэнер. — Дзяцей жа прыцягвае незвычайнасц­ь, вобразнасц­ь сянцы: на дошцы ёсць рака (спецыяльны ўчастак пасярэдзіне, які падзяляе поле на два лагеры — чырвоных і чорных), палацы — такія тэрыторыі на дошцы, на якіх на працягу ўсёй гульні знаходзяцца фігуркі караля і двух дарадчыкаў. Ёсць цікавыя фігуры гармат, якія могуць пералятац­ь праз іншыя. Гэтая казачнасц­ь вобразаў адразу зачароўвае юных аматараў шахмат”.

Гульня сапраўды нагадвае бітву з удзелам генералаў, дарадчыкаў, сланоў, коней, ладдзей, гармат і пяці пешак. У кожнага гульца па 16 фігурак. На фігурках намаляваны іерогліфы, якія абазначаюць іх наз­ву. Дарэчы, па словах педагога, дзецям запомніць назвы фігур удаецца лягчэй за дарослых дзякуючы простым асацыя­цыям, якія яны прыдумваюц­ь для таго ці іншага іерогліфа. Фігуркі ставяцца на перасячэнні ліній, а не на клетачкі. Выхаванцам педагог тлумачыць, што гэтыя лініі — рэйкі метро, па якіх перамяшчаюцца фігуры. Побач з ладдзямі стаяць коні. Як і ў звычайных шахматах, гэтыя фігуркі скачуць літарай “Г”. Але механізм іх скачкоў крыху іншы. Педагог зноў звяртаецца да вобразнасці: ёсць плот, побач стаіць конь. Ці можа конь адразу пераскочыць плот? Не, для гэтага патрэбна разагнацца. Такім чынам, на дошцы конь разганяецца па рэйках і пасля па дыяганалі пера­скоквае на адно поле. Няма дзе разагнацца — няма і перамяшчэння фігуры. Наступная фігура на дошцы, слон, мае такую ж асаблівасц­ь, як і конь. І яшчэ адна вобразная спасылка для дзяцей — слон не можа перасякаць раку (сярэдзіну дошкі): рака глыбокая, а слон цяжкі, патануць не хоча, таму ў раку не лезе. Калі растлумачыць механізм перамяшчэння фігурак па полі такім чынам, кітайскія шахматы не толькі дзецям, але і дарослым падаюцца нават лягчэйшымі за класічныя.

Кацярына Аляксандраўна, маці Канстанціна і Мікіты Задарожных:

“Абодва мае сыны пайшлі займацца сянцы ў мінулым годзе. На чэмпіянаце Беларусі па сянцы малодшы заняў 2-е месца сярод дзяцей да 8 гадоў і такім чынам стаў самым малодшым прызёрам. Наш трэнер геніяльна заахвочвае дзяцей, сам займаецца арганізацыяй турніраў, актыўна вядзе старонкі ў сацыяльных сетках, прысвечаныя навучанню сянцы, пастаянна адпісваецца пра вынікі дзяцей у бацькоўскай групе. А вынікі яго работы ўжо бачны не толькі ў спорце: напрыклад, малодшы сын перастаў спяшацца, рашаючы задачы па матэматыцы, пачаў разлічваць стратэгію рашэння ў галаве і даваць абдуманы адказ”.

Лабірынты і танцы ў палацы

“Самае важнае, што робяц­ь кітайскія шахматы, — вучаць дзяцей думаць, не карыстаючыся падказкамі і парадамі іншых, — перакананы педагог. — Гэта не проста гульня, а мысліцельны працэс, падчас якога мозг атрымлівае добры трэнінг. Таксама сянцы вучаць прымаць рашэнні і несці за іх адказнасць, умець аналізаваць сітуацыю, ставіць і дасягаць мэты”.

Дзяўчат у гэты від спорту прыходзіць менш за хлопчыкаў. У гэтым годзе іх прыблізна трэць ад агульнай колькасці гульцоў. Андрэй Іванавіч тлумачыць гэта тым, што стратэгічныя віды традыцыйна карыстаюцца большым попытам у мужчынскай паловы чалавецтва. Большасць выхаванцаў — вучні пачатковых класаў. Да іх у педагога асаблівы падыход у навучанні. “Любая гульня павінна выконваць дзве функцыі — спартыўную і развіццёвую. Я стараюся асабліва засяроджваць увагу на другой. Ці будуць мае выхаванцы далей займацца прафесійна гульнёй — пакажа час. Але калі зараз яны зацікаўлены сянцы, значыць, на гэтым этапе гульня павінна прынесці ім карысць, развіццё. На занятках яны крыху знаёмяцца з гісторыяй і філасофіяй Кітая, закладзенай у шахматах. Даведваюцца, што рака з’явілася на дошцы невыпадкова: такім чынам кітайцы ўвекавечылі рэальны гістарычны момант сваёй краіны — даўнюю вырашальную бітву на рацэ”.

Малодшыя школьнікі трэніруюць памяць, развіваюць чытацкія навыкі і замацоўваюць веды аб шахматах, развучваючы спецыяльныя вершы, праз якія запамінаюць размяшчэнне фігур на дошцы, назвы гэтых фігур, магчымасці іх руху па дошцы і г.д. Іх педагог дае ў якасці дамашніх заданняў. Яшчэ адно развіццёвае практыкаванне, якое любяць усе без выключэння юныя шахматысты, — лабірынты, якія Андрэй Іванавіч будуе ім на шахматнай дошцы. Лабірынт па правілах перамяшчэння павінна прайсці пэўная фігура. Пасля заданні ўскладняюцца — патрабуецца прайсці лабірынт з “вартавымі” — іншымі фігурамі, якія кантралююць пэўныя лініі руху. Такім чынам педагог трэніруе ў дзяцей уменне бачыць цалкам усю дошку і пагрозу, якую нясуць у сабе фігуры праціўніка, прымаць правільнае рашэнне. Гэтыя практыкаванні выдатна “пракачваюць” і геаметрычнае мысленне. Дзевяцікласніцы, навучэнкі Андрэя Іванавіча, прызнаюцца, што, дзякуючы “лабірынтаваму трэнінгу”, школьны курс геаметрыі даецца ім лягчэй.

“Яшчэ адно з любімых дзецьмі практыкаванняў я называю “Танцы ў палацы”. Яно заключаецца ў тым, што шахматысту трэба ў межах тэрыторыі, адве­дзенай на дошцы пад палац, перавесці па шахматных правілах каня з аднаго вугла ў супраць­леглы, або, калі ўскладняць заданне, памяняць фігуркі коней месцамі. Такія практыкаванні прымушаюць дзяцей працаваць творча, трэніруюць запамінанне геаметрычных і прасторавых асаблівасцей руху фігур. Падчас партыі з сапернікам навыкі абавязкова ўсплывуць у памяці”, — расказвае педагог.

Дамашнія заданні Андрэй Іванавіч размяшчае ў сацыяльных сетках, якія актыўна вядзе. Для пошуку рашэнняў на іх не патрэбна нават шахматная дошка. Калі ёй усё ж прыходзіцца скарыстацца, каб паспрабаваць розныя хады і такім чынам знай­сці рашэнне, значыць, трэба яшчэ працаваць над сабой. “Калі гуляем у любы від шахмат, не перамяшчаем фігуркі перад тым, як зрабіць ход. Усе мысліцельныя працэсы пракручваем у галаве, уяўляючы тыя ці іншыя варыянты ходу, аналізуючы іх і прымаючы рашэнне. Менавіта да такога падыходу я прывучаю выхаванцаў”, — тлумачыць Андрэй Іванавіч.

Вольга Чаславаўна, маці Уладзіслава Петрашэвіча:

“Сын займаецца трэці год, і ўжо з’яўляецца чэмпіёнам Беларусі сярод хлопчыкаў да 12 гадоў па кітайскіх шахматах. Трапіў Улад у гэты спорт выпадкова, але на першых занятках быў настолькі ўзрушаны і зацікаўлены, што сумненняў не засталося. Трэнер Андрэй Іванавіч творча выкладае складаную шахматную навуку: дзеці прыдумваюць адно для аднаго заданні, вучаць вершы, якія, напрыклад, дапамагаюць запомніць расстаноўку фігур на дошцы, рашаюць мудрагелістыя задачы, праходзяць лабірынты. А я шкадую толькі аб адным: не магу скласці сыну дастойную канкурэнцыю ў сянцы”.

Прынцы і прынцэсы сянцы

На працягу года трэнер ла­дзіць для сваіх выхаванцаў мноства турніраў рознага ўзроўню. Унутраныя турніры праходзяць у Фізкультурна-спартыўным цэнтры Першамайскага раёна і школах, дзе ён выкладае сянцы. Цікава, што для дзяўчат педагог праводзіць асобныя ад хлопцаў выпрабаванні. Але такое раз­дзяленне тлумачыцца проста: на кожным з трох турніраў, названых педагогам казачна — “Асенняе каралеўства”, “Зімовае каралеўства” і “Вясенняе каралеўства”, выбіраюцца ў пераможцы прынц і прынцэса каралеўства сянцы. Дзякуючы гэтым прыдумкам, цікавасць дзяцей да ўдзелу ў спаборніцтвах і павышэння свайго майстэрства ўзрастае ў разы. А таксама такім чынам у педагога ёсць магчымасць вызначыць не аднаго, а адразу двух пераможцаў і надзяліць іх тытуламі.

Акрамя ўнутраных турніраў, праводзяцца і камандныя — паміж школамі. У мінулым годзе прайшоў турнір “Каманда Каляд”: каманды збіраліся з розных школ і сапернічалі паміж сабой. У Першамайскім раёне трэнер па сянцы право­дзіць чэмпіянаты раёна сярод дзяўчынак і сярод хлопчыкаў, і агульнакамандны. Наступны этап — гарадскія чэмпіянаты. У мінулым годзе ў кабінеце Канфуцыя пры БДЭУ прайшоў чэмпіянат Беларусі сярод школьнікаў і студэнтаў, а таксама адбыўся міжнародны турнір, прысвечаны 100-годдзю кампартыі Кітая, дзе спаборнічалі з расіянамі, кітайцамі. У планах трэнера — пашырэнне геа­графіі сянцы ў нашай краіне і су­працоўніцтва з Федэрацыяй кітайскіх шахмат сянцы, дзякуючы якой стануць магчымымі стажыроўкі дзяцей-шахматыстаў у Паднябеснай.

Алёна КРЫВЯНКОВА.
Фота з архіва А.І.Каспяровіча.