Летняя школа інфарматыкі, робататэхнікі і англійскай мовы прайшла ў ліпені ў Гомельскім дзяржаўным універсітэце імя Францыска Скарыны. Навошта УВА працаваць са школьнікамі і што яднае замежную мову з праграмаваннем, мы спыталі ў яе арганізатараў і выкладчыкаў.
Калі вучні самі просяць “дамашку”
Вучнямі двух атрадаў летняй школы сталі дзеці і падлеткі з 2 па 10 клас. На працягу двух тыдняў яны займаліся англійскай мовай і вывучалі апошнія адкрыцці і перспектыўныя напрамкі ў галіне ІТ.
— Летняя школа праводзіцца ў нас упершыню, — расказала дэкан факультэта замежных моў Алена Уладзіміраўна Сажына. — Мы доўга шукалі зручны фармат, бо такія школы ва ўніверсітэтах праводзяцца нячаста. Шмат увагі патрабавала і праграма. Мы вырашылі аб’яднаць групы рознага ўзросту: у малодшым атрадзе школьнікі з 2-га па 5-ы, а ў старэйшым — з 6 па 10 клас займаюцца разам. Гэта, можна сказаць, выклік для нашых выкладчыкаў. Ім трэба было прапанаваць дзецям заданні рознага ўзроўню і арганізаваць работу так, каб задзейнічаць і тых, хто яшчэ толькі вучыць першыя словы, і тых, хто ўжо піша і чытае.
Вера Пугачова, выкладчыца англійскай мовы ў летняй школе:
— Плануючы заняткі ў летняй школе, мы не столькі думалі пра тое, каб вучні запаміналі новыя словы ці канструкцыі, колькі фарміравалі матывацыю да засваення англійскай мовы і вучылі дзяцей, як рабіць гэта эфектыўна.
Найбольшую ўвагу мы ўдзялялі камунікатыўным кампетэнцыям, таму стваралі рэальныя і ўяўныя сітуацыі зносін, ініцыіравалі самастойную работу, працавалі на ўзнаўленне раней атрыманых ведаў у незнаёмых абставінах. Акцэнт рабілі і на далучэнні школьнікаў да культурных каштоўнасцей носьбітаў мовы. Для гэтага разам глядзелі аўтэнтычныя відэаматэрыялы, дарэчы прыйшліся таксама заданні на інтэрактыўнай дошцы.
Нарэшце, улічваючы, што школа праходзіць летам і навучанне хочацца зрабіць цікавым і захапляючым, мы актыўна выкарыстоўвалі вучэбныя гульні.
Выбраным фарматам арганізатары засталіся задаволены: малодшыя вучні летняй школы цягнуліся за старэйшымі і на іх прыкладзе бачылі, чаго яны дасягнуць, калі будуць практыкавацца ў англійскай мове рэгулярна. Матывацыя была такой высокай, што выкладчыкам прыйшлося мяняць вучэбны план: ён не прадугледжваў дамашніх заданняў, але вучні на іх настаялі і старанна выконвалі.
Падчас заняткаў англійскай мовай улічвалася і тое, што дзеці цікавяцца робататэхнікай і праграмаваннем. Будучым інжынерам і праграмістам неабходна валодаць і адпаведнай лексікай, і навыкамі вуснага маўлення. Як расказаў дэкан факультэта фізікі і інфармацыйных тэхналогій Дзмітрый Леанідавіч Каваленка, запатрабаваны спецыялісты менавіта з добрым валоданнем замежнай мовы, таму факультэты даўно прыйшлі да пастаяннага супрацоўніцтва. Студэнты-праграмісты ахвотна наведваюць факультатывы па англійскай мове, абараняюць на ёй курсавыя і дыпломныя работы. Гэты вопыт аб’яднання дысцыплін пастараліся перанесці і на школьнікаў.
Яшчэ адна складанасць — без адпаведнай падрыхтоўкі проста і цікава расказаць дзецям і падлеткам пра апошнія дасягненні ў ІТ.
— Мы пастараліся даць школьнікам уяўленне пра розныя напрамкі ў сферы камп’ютарных тэхналогій, — расказаў дэкан факультэта Дзмітрый Леанідавіч Каваленка. — Напрыклад, яны азнаёміліся з сістэмай “Разумны дом”. Каб дзецям з розным узроўнем ведаў было зразумела, як ён працуе, выкладчык пачынае з простага ўключэння лямпачкі праз смартфон і паступова пераходзіць да больш складаных элементаў. Таксама школьнікі разгледзелі асновы робататэхнікі і самастойна зрабілі 3D-мадэлі, каб папрацаваць з 3D-прынтарам. Закранулі нават асновы астраноміі на занятках па камп’ютарным мадэляванні трохзоркавых сістэм.
Скласці траекторыю руху
Пастаянная змена тэм дапамагала падтрымліваць цікавасць да заняткаў. Але, каб зрабіць час у летняй школе больш разнастайным, мала пераходзіць з класа ў клас, таму для наведвальнікаў былі арганізаваны экскурсіі па ўніверсітэце і яго музеях, Інстытуце Канфуцыя, Гомельскім тэхнапарку.
— Для ўніверсітэта такая школа яшчэ і лепшая рэклама, — патлумачыла Алена Уладзіміраўна. — Вучні, якія на свае вочы ўбачылі жыццё ўніверсітэта, пазнаёміліся з выкладчыкамі і ацанілі вынікі двухтыднёвых заняткаў, будуць улічваць гэта, выбіраючы УВА.
Калі ва ўніверсітэце вучні прымералі на сябе ролю студэнтаў, то ў тэхнапарку паспрабавалі стаць стартаперамі і распрацоўшчыкамі мабільных гульняў. Наведвальнікам лагера расказалі, як развіць уласную ідэю для сапраўднага бізнесу, на прыкладзе вынаходніка капіравальнага апарата Чэстэра Карлсана (больш вядомага як Xerox). Ім патлумачылі, чым маладым прадпрымальнікам дапамагаюць тэхнапаркі і стартап-хабы і як туды трапіць.
Падчас экскурсіі супрацоўнікі тэхнапарка скарысталіся магчымасцю запрасіць зацікаўленых вучняў у новы клас робататэхнікі. Як расказаў яго кіраўнік Максім Пернікаў, асаблівасць класа ў тым, што ўсе заняткі там праходзяць на адкрытым апаратным забеспячэнні: яно дае пачынаючым інжынерам больш свабоды і не абмяжоўвае іх рост.
Каштоўнасць падобных экскурсій у тым, што дзеці могуць ацаніць свае шансы і перспектывы ў ІТ-прафесіях і адразу скласці прыкладную траекторыю руху да абранай спецыяльнасці (клас робататэхнікі — універсітэт — тэхнапарк).
Месца камунікацыі
Арганізатары летняй школы пагаджаюцца, што галоўная яе мэта — пашырэнне кругагляду і матывацыя школьнікаў. У наступным годзе плануюць прыцягнуць да ўдзелу не толькі школьнікаў з Гомеля, але і дзяцей з усёй вобласці. Ёсць і яшчэ больш амбіцыйныя ідэі.
— Мы спадзяёмся прыцягнуць да ўдзелу ў школе замежных навучэнцаў і абітурыентаў, — расказала Алена Уладзіміраўна. — Гэта няпроста, бо ім хочацца вывучаць англійскую мову з выкладчыкамі-носьбітамі (native spiker), а для нашых выкладчыкаў англійская мова няродная. Таму нам трэба падумаць, чым зацікавіць замежных вучняў, каб у наступным годзе яны далучыліся да школы. Нам падаецца, што гэта будзе вельмі карысна і для іх, і для беларускіх навучэнцаў, бо яшчэ адна важная задача любой летняй актыўнасці — развіваць камунікатыўныя навыкі і спрыяць сацыялізацыі.
Мар’я ЯНКОВІЧ.
Фота аўтара.