Ужо сёння мы жывём у лічбавым свеце. А якім будзе свет праз 10—20 гадоў, калі сённяшняе пакаленне юнакоў і дзяўчат стане асноўнай эканамічнай, палітычнай і сацыяльнай сілай?
— Дыягнастычная група ліцэя высветліла, чым, на думку навучэнцаў, вызначаецца паспяховасць жыцця чалавека ў лічбавым грамадстве. Як паказалі вынікі анкетавання, 64% рэспандэнтаў вымяраюць свой поспех у будучыні ўзроўнем валодання сучаснымі тэхналогіямі, 78% апытаных лічаць, што для поспеху ў жыцці чалавеку неабходна высокая прафесійная кваліфікацыя. А як жа роля і месца духоўнай і культурнай спадчыны роднага краю ў жыцці лічбавага грамадства, неабходнасць набыцця маладымі грамадзянамі Рэспублікі Беларусь каштоўнаснасэнсавых арыенціраў і практыкі сацыяльнаэканамічнай дзейнасці ва ўмовах лічбавай эканомікі будучыні? — гаворыць дырэктар ліцэя № 1 Гродна Ігар Маслаў. — Таму мы задумаліся: як падрыхтаваць вучняў да жыцця ў свеце будучыні, у якім многія прафесіі будуць цалкам аўтаматызаваны, а галоўнае, як захаваць пры гэтым у дзецях каштоўнасць жывых зносін і духоўнай культуры. На мой погляд, нам удалося яе вырашыць. І дапамог нам у гэтым шосты школьны дзень.
Праект “Сфера N: Школа. Субота. Падзея”, які рэалізавалі ў ліцэі і які разам прыдумалі навучэнцы і педагогі, стаў сферай інтарэсаў, што аб’яднала калектыў ліцэя, сацыяльных партнёраў, бацькоў, іншых прадстаўнікоў мясцовага соцыуму і дазволіла моладзі засвоіць новыя віды дзейнасці, атрымаць вопыт сацыяльнаэканамічнай і гуманітарнай дзейнасці.
— Мэту праекта вызначылі такую: развіццё медыякультуры ў асяроддзі ліцэістаў, захаванне і прымнажэнне культурных, духоўнаасветніцкіх каштоўнасцей у сучаснай інфармацыйнай прасторы праз набыццё каштоўнаснасэнсавых арыенціраў, праяўленне сацыяльнаэканамічнай актыўнасці навучэнцаў з выкарыстаннем лічбавых тэхналогій у шосты школьны дзень, — гаворыць куратар праекта кіраўнік бізнескампаніі ліцэя № 1 Андрэй Канюшок.
Ключавыя справы праекта выконваліся ў трох асноўных сферах актыўнасці ліцэістаў: сацыяльнаэканамічнай сферы, накіраванай на садзейнічанне набыццю навучэнцамі бізнесвопыту; сферы, вызначанай каштоўнаснасэнсавымі арыенцірамі асобы як рэсурсу самапазнання і фарміравання сацыяльных паводзін навучэнцаў; сферы захавання і прымнажэння духоўнай і культурнай спадчыны роднага краю. Дзейнасць арганізоўваецца з улікам інтарэсаў старшакласнікаў у арганізацыйназмястоўным напаўненні школьнай суботы і грунтуецца на прынцыпах гульнявога падыходу з выкарыстаннем лічбавых тэхналогій, выкарыстання гнуткай сістэмы заахвочванняў і бонусаў.
У ліцэі быў створаны калегіяльны орган кіравання праектам — ліцэйскі стартапхаб, у склад якога ўвайшлі члены бізнескампаніі ліцэя, педагогі, сацыяльныя партнёры ўстановы адукацыі, а гэта і Гродзенскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Янкі Купалы, дзіцячая мастацкая школа Гродна, прыборабудаўнічы завод НАН Беларусi “Аптрон”, інавацыйная інжынірынгавая асацыяцыя “МагСаюз плюс”, сетка рэгіянальных кафэ, гродзенскія музеі. Ліцэйскі стартапхаб арганізоўвае каардынацыю дзейнасці па праекце і дзейнічае як спецыялізаваны размеркавальны цэнтр, канцэнтруе намаганні для ўзгаднення дзеянняў навучэнцаў, педагогаў, сем’яў, сацыяльных партнёраў ліцэя ва ўдасканаленні сістэмы работы з навучэнцамі ў шосты школьны дзень.
— Стартапхаб — не звычайны гурток ці факультатыў для нас. Гэта орган кіравання маладзёжнымі праектамі вучэбнай бізнескампаніі ліцэя, які ўключае ў сябе спецыялізаваныя тэматычныя падраздзяленні: маладзёжная інжынерная акадэмія, лабараторыя лічбавай культуры, лабараторыя лічбавых медыя, — расказвае ліцэіст Сцяпан Буднікаў. — Сюды мы прыходзім з цікавымі ідэямі, тут ствараюцца маршруты з інтэрактыўнымі заданнямі, фарміруюцца каманды па інтарэсах, нараджаюцца падзеі шостага школьнага дня. Дэвіз нашага стартапхаба: “Развівай сябе, натхняй іншых, вучыся зарабляць!” Хаб укараняе сістэму матывацыі навучэнцаў “МатыўАрт”, у якой дзейнічаюць два варыянты заахвочвання: сістэма імгненнага заахвочвання і сістэма доўгатэрміновага стымулявання. Выканаў заданне, праявіў ініцыятыву ў жыцці ліцэя — атрымай крыптабонусы.
І, як сцвярджае дырэктар ліцэя Ігар Маслаў, сістэма выдатна працуе.
— Цікавая гэтая сістэма тым, што ў ліцэі ёсць свая крыптавалюта ў форме крыптабонусоў, якія мы назвалі “белкойн”, — расказвае член хаба і адзін з распрацоўшчыкаў праекта навучэнка 10 класа Ксенія Гаравенка. — Атрымаўшы пэўныя крыптабонусы на свой мабільны дадатак ад настаўніка, можна падысці да вендынгавага апарата, робата нашага ліцэя і атрымаць узнагароду — выцягнуць сувенір або сюрпрыз, салодкі падарунак або шакаладны батончык. Можна атрымаць сістэму скідачных прапаноў і набыць марожанае ў гарадскім кафэ, піцу або пірожнае па льготнай цане. Дарэчы, пра скідкі, ільготы і бонусы ліцэісты, якія распрацоўваюць дадаткі, дамаўляюцца самі.
Назапашаныя бонусы можна скарыстаць у суботні дзень на адукацыйных маршрутах. Ліцэісты распрацавалі інтэрнэтпартал, на якім разам з настаўнікамі стварылі бібліятэку маршрутаў для наведвання ў шосты школьны дзень.
— Я часта ўспамінаю маршрут, які прайшла ў суботу разам са сваёй бабуляй. Ён быў прысвечаны Дню Перамогі, — расказвае Ульяна Мартысевiч. — Мы разам адказвалі на пытанні квеста і змаглі зарабіць крыптабонусы. Я купіла марожанае ў гарадскім парку за паўцаны, а бабуля атрымала скідку на пральны парашок у магазіне. Так і яна ўбачыла практычную карысць суботняга дня ў ліцэі.
Ксенія Гаравенка разам з настаўнікам i камандай вучэбнай бізнескампаніі прыдумала адукацыйны квесттур з дапоўненай рэальнасцю з наведваннем нацыянальнага парламента і зараз займаецца інтэграцыяй штучнага інтэлекту ў гэты праект. А яшчэ правяла перамовы з адной са сталічных піцэрый і атрымала сістэму бонусаў для хлопчыкаў і дзяўчынак. Сцяпан Буднікаў займаецца будучыняй нематэрыяльнай культурнай спадчыны. Па суботах разам з сябрамі адпраўляецца ў экспедыцыі па гродзенскім рэгіёне, каб запісаць абрады і песні. Яны хочуць захаваць іх і зрабіць даступнымі ў лічбавым фармаце. Аляксей Зайко з нецярпеннем чакае суботу, каб працаваць у творчай майстэрні, дзе ствараюцца этнасувеніры для смартгалерэй з дапоўненай рэальнасцю. Партыю сувеніраў з дапоўненай рэальнасцю ліцэісты падрыхтавалі для навучэнцаў Беларускай гімназіі імя Францыска Скарыны ў Вільнюсе.
— Стварэнне аднаго артаб’екта смартгалерэі патрабуе ад распрацоўшчыка варыятыўнага спектра кампетэнцый: мадэлявання дапоўненай рэальнасці, відэамантажу, правядзення інтэрв’ю, лічбавага і традыцыйнага відаў творчасці, падбору цытат і афарызмаў, пошуку новых сэнсаў, — гаворыць Андрэй Канюшок. — Кожны ліцэіст можа выступаць адначасова ў дзвюх ролях у адносінах да смартгалерэі: аўтарамраспрацоўшчыкам і гледачом. Стварэнне смартгалерэй можа з’яўляцца часткай бізнесплана нашай вучэбнай бізнескампаніі з наступным іх размяшчэннем на кропках адукацыйных маршрутаў, а таксама ў фармаце рабатызаванага магазіна для аўтаматычнага гандлю прадметамі мастацтва і вынікамі маладзёжнай творчасці.
Афіцыйны мабільны дадатак “Культура Гродна”, распрацаваны на базе падраздзялення кампанii “Лабараторыя лічбавай культуры” сумесна з упраўленнем культуры Гродзенскага аблвыканкама, дае магчымасць даведацца пра падзеі ў горадзе і пра аб’екты культуры. Ужо ў пачатку будучага года ў сувязі з правядзеннем у Гродне ў чэрвені 2020 года фестывалю нацыянальных культур ліцэісты збіраюцца напоўніць дадатак інавацыйнай функцыянальнасцю, калі робаты і штучны інтэлект будуць расказваць аб нацыянальных традыцыях і культуры і папулярызаваць іх.
— Удзел у мерапрыемствах праекта робіць ліцэістаў больш камунікабельнымі, актыўнымі. Нягледзячы на тое, што ўдзел у іх патрабуе шмат часу, навучэнцы становяцца і больш паспяховымі ў вучобе, — адзначае намеснік дырэктара ліцэя па вучэбнай рабоце Наталля Сарокіна.
Аляксей Зайко гаворыць, што ганарыцца сваім першым бізнесвопытам — ён атрымаў узнагароду за праект на FinTech хакатоне. Сцяпан Буднікаў прадставіў праект ліцэйскага стартапхаба на пасяджэнні рэктарата ГрДУ імя Янкі Купалы, Соф’я Няцецкая правяла паспяховыя перамовы з кіраўніцтвам кафэ аб размяшчэнні смартгалерэй. Ксенія Гаравенка не толькi стала пераможцай некалькіх конкурсаў у сферы ІТтэхналогій, але і ўзначаліла маладзёжны парламент Ленінскага раёна Гродна, каб у новым навучальным годзе з новымі сіламі і дапамогай актыўных школьнiкаў з маладзёжнага парламента раёна i вобласці займацца сацыяльнымі і адукацыйнымі праектамі вучэбнай бізнескампаніі для ўсiх навучальных устаноў рэгіёна.
Адзначаны дыпломамі розных конкурсаў і асобныя напрамкі работы ў межах праекта: дыплом I ступені галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама ў намінацыі “Сеткавае ўзаемадзеянне ў адукацыйным працэсе” на абласным конкурсе “Камп’ютар. Адукацыя. Інтэрнэт”; дыплом I ступені галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама на абласным этапе і дыплом Міністэрства адукацыі ў X Рэспубліканскім конкурсе навуковатэхнічнай творчасці навучэнскай моладзі “ТэхнаІнтэлект”; дыплом ГІАЦ Міністэрства адукацыі II Рэспубліканскага конкурсу праектаў “Інфармацыйныя і мабільныя тэхналогіі для адукацыйнага працэсу”. На заключным этапе Рэспубліканскага конкурсу на лепшы праект па арганізацыі шостага школьнага дня ў гэтым годзе праект “Сфера N: Школа. Субота. Падзея” адзначаны дыпломам І ступені ў намінацыі “Ёсць ідэя!”.
— Галоўным мы лічым тое, што рэалізаваная калектыўна ідэя шостага школьнага дня дапамагла кожнаму ліцэісту праявіць сябе і пашырыць сваю сферу інтарэсаў новымі каштоўнасцямі і сэнсамі, — гаворыць Ігар Сяргеевіч Маслаў. — На нашу думку, праект мае высокі патэнцыял для маштабавання. У яго рэалізацыю могуць быць уключаны ўстановы адукацыі і навучэнцы розных рэгіёнаў Беларусі і іншых краін.
Надзея ВАШКЕЛЕВІЧ.
Фота Алега ІГНАТОВІЧА і з архіва ліцэя.